3D tisk v leteckém průmyslu

3D tisk zdomácněl i v letectví. Kdy se proletíte letadlem z tiskárny?

Snížení hmotnosti letadel, úspora výrobních nákladů nebo ochrana životního prostředí. To jsou jen některé důvody, proč si 3D tisk našel místo také v leteckém průmyslu. Zatím zde nestihl zdomácnět tolik jako třeba ve zdravotnictví, ale blíží se chvíle, kdy budeme létat na dovolenou ve strojích, které z velké části vytvořila 3D tiskárna.

Spojit 3D tisk s letectvím nebyla a stále není hračka. Letecký průmysl je oborem, který klade nejpřísnější nároky na bezpečnost, a tak musí každý díl projít precizní kontrolou a testy, stejně jako při výrobě kteroukoliv jinou technologií. Jak je ale vidno z pravidelných pokroků, 3D tisk dělá i v tomto náročném odvětví pokroky a do výroby jej už roky zapojují i ti nejlepší výrobci letadel, včetně Airbusu a amerického Boeingu.

V hlavní roli peníze

Přestože 3D tisk už ani u nás není převratnou novinkou, v leteckém průmyslu má stále to hlavní před sebou. První letadlo, které neslo na palubě aspoň jednu součástku vytištěnou na 3D tiskárně, zamířilo do oblak teprve v roce 2014 (mimochodem šlo o Airbus A350). Od té doby odvedli letečtí inženýři pořádný kus práce! Vytištěné díly dnes najdete na palubě, ale také přímo na součástech, které se starají o správný chod letadla – například v motoru nebo hydraulice. 

Jenže co vlastně lákalo firmy z leteckého průmyslu začít s 3D tiskem experimentovat? Ano, hádáte správně, jejich hlavní motivací byla úspora nákladů při konstrukci letadel. Jelikož “létající stroje” dlouhodobě patří k tomu nejdražšímu, co se na světě vyrábí, vycítili výrobci příležitost. Zvlášť v dnešní dnešní době zdražujícího materiálu je pro ně 3D tisk cestou, jak ušetřit stovky tisíc, ne-li miliony dolarů.

3D tisk zlehčuje… a to platí i pro letadla!

Peníze ale nejsou jediným důvodem, proč letecký průmysl klade důraz na 3D tisk. Výrobci také cílí na dosažení co nejnižší hmotnosti letadel, k čemuž mají materiály používané 3D tiskárnou nejlepší předpoklady. Jeden ze starších výzkumů Northwestern University dokonce prozradil, že 3D tisk umí snížit hmotnost letadla až o 7 %. To se nemusí zdát jako velká úleva, ale u desítky tun vážících strojů jde o znatelný rozdíl. 

3D tisk v letectví navíc dělá radost i ekologům, a to hned dvakrát. Za prvé za sebou 3D tiskárna při tvorbě dílů nenechává prakticky žádný odpad. Za druhé letadla, která na sobě mají vytištěné součástky, spotřebují méně paliva, tudíž méně zatíží životní prostředí.

V Česku už se letadla tisknou

Víme, stále vám dlužíme odpověď na otázku z titulku článku. Takže tady: Než se proletíte letadlem kompletně vytištěným 3D tiskárnou, ještě to nějakou chvíli potrvá. Přesto už takové stroje ve vzduchu létají, a to dokonce u nás. 

Vědci z Brna poměrně nedávno vytiskli první bezpilotní letoun, který má sloužit pro snímkování zemského povrchu. Je to malý, ale významný krok směrem k použití 3D tisku při výrobě trupu dopravních letadel. Studentovi Martinu Sladkému a Petru Dvořákovi z Leteckého ústavu tisk zabral zhruba týden a použili při něm – na první pohled překvapivě – běžný materiál PLA. Budou hrát Češi i nadále důležitou roli v prosazování 3D tisku do letectví?

3D tištěné letadlo

Foto: FSI VUT

     Foto: FSI VUT

Přečtěte si také: 3D modelování pro začátečníky

Díly z 3D tiskárny jsou i na Marsu

U letadel to každopádně nekončí. Díly z 3D tiskáren už se podívaly i mimo zemský povrch a je jisté, že tam budou putovat čím dál častěji – 3D tisk totiž částečně využívá také kosmický průmysl. Tak například v jednom z vozítek, které aktuálně brázdí povrch Marsu, jsou zabudované vytištěné součástky. 

NASA’s Perseverance rover – nejnovější přírůstek do rodiny vozítek, které brázdí na Marsu. Perseverance obsahuje 11 3D tištěných součástek. 

Stále ještě pochybujete o budoucnosti 3D tisku? My rozhodně ne!